Xoloché, 2022

2 leslokalen met sanitair

Dit project gaat om de realisatie van twee klaslokalen en een sanitaire module voor 90 leerlingen en 3 leraren van de middelbare school “Instituto de Telesecundaria” in de gemeenschap Xoloché.

De school, het “Instituto de Telesecundaria”, betreft een middelbare school die met speciaal getrainde leraren en lespakketten die op afstand worden aangeboden, waar veel jongeren naar school kunnen terwijl er maar een paar leraren alle lessen onderwijzen.

 

Nebaj, El Quiché, 

Guatemala 

Heden

Het project in cijfers

Geen woorden maar daden.

0

Lokalen

0

Leerlingen Blij

0

Doel

Ingezameld 0%

Het verhaal.

 

Het dorp Xoloché is opgericht in 1848. In de jaren 80 van de vorige eeuw werd het dorp getroffen door het gewapende conflict. Inwoners vertrokken naar de bergen. In 1988 keerden de inwoners terug naar hun gemeenschap en het eerste comité voor ontwikkeling van de gemeenschap (COCODE) werd opgericht. In 1994, met de hulp van de organisatie FISS, werd de allereerste basisschool gerealiseerd. Tot op de dag van vandaag is deze school nog in gebruik.

De woningen in het dorp zijn gemaakt van hout, blok en maisstengels, met daken van golfplaten en dakpannen. Alle families zijn aangesloten op een leidingwatersysteem. Als er geen water beschikbaar is (afgesloten door de gemeente, ivm gebrek aan water), dan gebruiken de inwoners water uit de rivieren. Bijna alle inwoners (98% van het totaal) hebben een latrine in hun huis.

De middelbare school is opgericht in 2008 door een groep ouders uit de gemeenschap. Het is de eerste middelbare school in deze omgeving en het onderwijs wordt aangeboden door middel van een programma van Telescundaria (een aantal leraren geven alle soorten lessen aan kleine groepen leerlingen over meerdere leerjaren). Het hebben van een middelbare school in deze erg afgelegen gemeenschap is van groot belang voor de ontwikkeling van de gemeenschap en de omgeving.

In haar 12-jarig bestaan hebben ze vele ouders en leerlingen kunnen motiveren om consequent lessen te volgen. Helaas kan het dorp niet rekenen op steun van de overheid voor de bouw van hun eigen faciliteiten. 

Momenteel heeft de middelbare school 90 ingeschreven leerlingen die lessen volgen. 

De school, het “Instituto de Telesecundaria”,  heeft op dit moment geen eigen voorzieningen. Zij maken ‘s middags gebruik van de klaslokalen van de basisschool. De ouders, leerlingen en leraren willen heel graag hun eigen faciliteiten hebben waar de leerlingen in de ochtenden les kunnen krijgen. ‘s Middags is het vaak lastig om les te geven omdat het in het regenseizoen (periode april tot oktober) vaak vooral in de middagen extreem kan regenen. Het hele schoolseizoen loopt van half januari tot half oktober, een groot deel van het schooljaar wordt dus gehouden in het regenseizoen. Daarnaast vinden sommige ouders het niet prettig als hun kinderen ‘s avonds nog op straat zijn, om na schooltijd naar huis te lopen.

SKG zal dit project voor co-financiering indienen bij Wilde Ganzen. Na goedkeuring zal Wilde Ganzen elke euro met 50 cent vermeerderen. Zodra het geld binnen is zal onze partnerorganisatie Constru Casa starten met de bouw van de leslokalen. Het streven is om dit in de loop van 2022 te realiseren.

Project
In
Beeld